Ilmastoetsivät

Ilmastoetsivät-kategorian tutkimustyöt lähetetään osaksi TEK:n Kipinä-kilpailua. Huomioithan, että Kipinä-kilpailun ennakkoilmoittautuminen on käynnissä 2.6.-31.1.2025!

Ilmastoetsivissä oppilaat tutkivat valitsemaansa paikallista ympäristö- tai ilmasto-ongelmaa tutkimustiedon avulla ja pohtivat (kenties kokeilevatkin) keinoja , joilla ongelmaa voitaisiin hillitä. Tutkimus toteutetaan pienryhmässä.

lmastoetsivät-työn vaiheet:

ESERO Finland arvioi Kipinä-kilpailun kautta Ilmastoetsivät-kategoriaan osallistuneet työt ja painottaa kilpailutöitä arvioidessaan, kuinka selkeästi työn raportista käyvät ilmi seuraavat työn vaiheet. Tarkemmat osallistumisohjeet ja työn tekniset vaatimukset löydät Kipinä-kilpailun verkkosivuilta ja kilpailun työtilasta.

  • Ilmasto- tai ympäristöongelman tunnistaminen

    • Nuoret tunnistavat paikallisen ympäristö- tai ilmasto-ongelman, jota he alkavat tutkia ilmastoetsivän roolissa. Samalla luodaan tutkimussuunnitelma. Tutkimusaiheen voi valita hyvin vapaasti. Inspiraatiota voi halutessaan hakea alemmasta Millainen tutkimukseni aihe voi olla? -osiosta.

    • HUOM! Tutkimussuunnitelmaan tai tutkimusaiheisiin voi pyytää palautetta sähköpostitse esero.finland@heureka.fi, mutta tämä ei ole pakollista.

  • Ilmasto-ongelman tutkiminen

    • Nuoret keräävät, analysoivat ja vertailevat tietoa. He muodostavat loppupäätelmän tutkimastaan ongelmasta.

    • Tutkimustiedon käyttäminen tutkimuksessa on pakollista. Tutkimustieto voi olla satelliiteilla kerättyä kaukokartoitustietoa tai maan pinnalla kerättyä mittaustietoa. Tieto voidaan myös kerätä oppilaiden suorittamien kenttämittausten avulla, tai se voi olla yhdistelmä oppilaiden ja tutkijoiden tuottamaa tietoa. Tiimit voivat esimerkiksi tehdä säämittauksia ja verrata niitä aikaisemmin kerättyihin säätietoihin.

  • Tulosten jakaminen ja vaikuttaminen

    • Nuoret tuovat työnsä löydöksiä julki suuremmalle yleisölle esimerkiksi omassa koulussa tai asuinkunnassa heille sopivilla keinoilla ja pyrkivät vaikuttamaan ympäristö- tai ilmasto-ongelman hoitamiseen.

Millainen tutkimukseni aihe voi olla?

Tutkikaa ja pohtikaa ryhmänne kanssa, millaisia ilmasto- tai ympäristöongelmia kohtaatte lähialueillanne. Voitte päättää tutkimusaiheen vapaasti, mutta jos kaipaatte inspiraatiota, löydätte alta löytyvästä listasta muutamia aiheideoita ja apukysymyksiä.

Mitä keväällä tapahtuu?

Kipinä-kilpailun osallistumisaika päättyy 1.2.2026. Tämän jälkeen kilpailussa aloitetaan töiden arvioiminen ja voittajatyöt julkistetaan huhtikuussa.

Kaikki tutkimuksensa jakaneet tiimit saavat todistuksen Ilmastoetsivät-projektiin osallistumisesta. Lisäksi jokainen ryhmä saa asiantuntijan palautteen työstään. Parhaat tutkimukset esitellään ESA:n verkkoalustalla.

ESERO Finland valitsee yhden tutkimustyön tehneen ryhmän, joka pääsee osallistumaan Ilmastoetsivien lopputapahtumaan ESRINiin (Earth Observation Centre of ESA), Italiaan. Lopputapahtumassa ryhmää voi edustaa enintään viisi opiskelijaa opettajan kanssa.

Mitä tukea on tarjolla?

Opettajille suunnatuista Maan tarkkailu -täydennyskoulutuksista löydät lisätietoa täältä.

Suomenkielinen Ilmastoetsivät-opas tästä linkistä.

Lisätietoa kouluprojektista, ideoita ja resursseja löydät lisää ESA:n Climate Detectives -sivulta: https://climatedetectives.esa.int/

Mikäli sinulla on kysyttävää tai kaipaat tukea projektin suorittamiseen, niin voit olla myös yhteydessä meihin “Ota yhteyttä” -lomakkeella tai sähköpostitse esero.finland@heureka.fi

Upsala_glacier_united.jpg